Odwiedza nas 140 gości oraz 0 użytkowników.

JEŚLI MASZ CIEKAWY TEMAT, ZDJĘCIE LUB FILM ZADZWOŃ 713 173 299 lub napisz redakcja@roland-gazeta.pl

 

Dzisiaj jest: 20 Października 2014    |    Imieniny obchodzą: Urszuli, Celiny, Hilarego
Poprzedni Następny
POZNAJ ŚWIAT JAKOŚCI W QUALITY SYSTEMS (oferta pracy)

POZNAJ ŚWIAT JAKOŚCI W QUALITY…

PRACA JAKO KONTROLER JAKOŚCI Czytaj więcej

JUŻ CZAS NA JESIENNE POŻYCZKOBRANIE

JUŻ CZAS NA JESIENNE POŻYCZKOBRANIE…

SKOK „Śląsk” w Środzie Śląskiej zaprasza do skorzystania z promocyjnej... Czytaj więcej

 KTO ILE WYCISNĄŁ? (pod patronatem "Rolanda")

KTO ILE WYCISNĄŁ? (pod…

Wydarzeniem sportowym przez duże "S" śmiało można nazwać coroczne mistrzostwa... Czytaj więcej

Ocena użytkowników:  / 1
SłabyŚwietny 

Przed kilkoma dniami gościliśmy na uroczystym ślubowaniu pierwszoklasistów w Szkole Podstawowej w Ciechowie w gminie Środa Śląska – w placówce, o której śmiało można powiedzieć - szkoła bez barier!

Po wprowadzeniu reformy programowej, do dwóch klas pierwszych uczęszcza czworo sześciolatków. Jednak najbardziej istotne jest to, że przy wsparciu władz samorządowych po raz pierwszy utworzono oddział integracyjny, a więc klasę, do której uczęszcza czworo niepełnosprawnych dzieci z trenu naszej gminy.


Utworzenie takiego oddziału w szkole w Ciechowie wiąże się z możliwościami technicznymi przestronnego, parterowego budynku, gdzie nie ma barier architektonicznych. Szerokie korytarze, przestronne klasy, taras, osobna świetlica dla dzieci, duże boisko to tylko atuty dla utworzonego oddziału. Sama inicjatywa i możliwości zaplecza jednak nie wystarczą. Już dziś dyrekcja szkoły wraz z dyrektorem i pracownikami Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych podjęli starania, aby w przyszłości zakupić samochód służący do przewozu dzieci z miejsca zamieszkania do szkoły, a także złożyli stosowne wnioski do Państwowego Funduszy Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o pozyskanie pieniędzy na rzecz uczniów. Dyrektor ZOPO, Krzysztof Peryga wraz z dyr. Zespołu Szkół w Ciechowie, Grażyną Waczyńską złożyli także wnioski dotyczące rządowego programu „Przyjazna Szkoła”, aby pozyskać pieniądze na wybudowanie przy szkole przystosowanego dla potrzeb niepełnosprawnych uczniów placu zabaw, a także zakup dla klasy pomocy naukowych. Pieniądze na plac zabaw już są. W sumie 127.700 złotych. Konieczny będzie także zakup samochodu.

- Prawo oświatowe stwarza możliwość utworzenia specjalnej klasy integracyjnej, aby wspomóc działania nauczycieli i dyrektorów w tworzeniu warunków i dobieraniu metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi  – mówi dyr. szkoły Grażyna Waczyńska. – Sposobem na to jest klasa integracyjna. Wspomniane prawo oświatowe pozwala nam zatrudnić dodatkowo nauczyciela-specjalistę, który będzie wspomagał pracę z dziećmi. Cała idea polega na tym, aby stworzyć i dostosować warunki do niczym nieskrępowanego nauczania. Przy czym każde dziecko będzie realizować indywidualny program, dostosowany do swoich możliwości, w tym przypadku deficytów wynikających z niepełnosprawności. Nauczyciel specjalista ma dodatkowo wesprzeć pracę nauczyciela dydaktyka. Oczywiście, w szkole jest też służący pomocą psycholog i pedagog.

Klasę integracyjną poprowadzi Helena Bielecka, wieloletni, doświadczony pedagog, nauczyciel dyplomowany. Nie ukrywa, że jest to dla niej wyzwanie, którego podejmie się z radością. A oprócz wiedzy i doświadczenia, entuzjazm w tej pracy jest niezbędny.

- Jest to dla mnie wezwanie, gdyż w swojej praktyce zawodowej nie miałam jeszcze takiej klasy – mówi Helena Bielecka. – Chcę pomóc tym uczniom. Dzieci już zaaklimatyzowały się w naszej szkole.


- Praca w klasie integracyjnej jest niezwykle trudna – dodaje dyrektor Waczyńska. – Mając to na uwadze wybrałam nauczyciela z pełnymi kwalifikacjami. Pani Helena jest nauczycielem dyplomowanym z uprawnieniami do prowadzenia terapii pedagogicznej. Klasa nie jest duża  i liczy dziesięcioro uczniów, niemniej jednak wymaga ona więcej inicjatywy, niż pełnosprawna klasa dwudziestoosobowa. Cieszy fakt, że dzieci niepełnosprawne spotkały się z niebywałą życzliwością ze strony kolegów i koleżanek. Uczniowie starsi pomagają tym dzieciom, dzielą się z nimi jedzeniem, chętnie przebywają w ich gronie. A to cieszy najbardziej.


Nauczyciele już dziś myślą o zainstalowaniu windy w budynku gimnazjum (stara szkoła), tak, aby zapewnić uczniom możliwość kształcenia w przyszłości. To poniekąd konieczność, gdyż utworzony oddział integracyjny ma funkcjonować w Ciechowie na stale. Kiedy rozmawialiśmy po uroczystości ślubowania, pojawiło się pytanie, w jaki sposób przed laty radzili sobie rodzice uczniów niepełnosprawnych, kiedy takie terminy jak bariery architektoniczne, tolerancja, czy integracja w społeczeństwie praktycznie nie funkcjonowały.

- My, jako rodzice, także chcemy zaangażować się w pomoc dla szkoły - mówi mama niepełnosprawnego ucznia, Barbara Kozyra z Proszkowa. – Jestem bardzo zadowolona ze współpracy z nauczycielami.


- Na razie wozimy z mężem dziecko naszym samochodem – mówi Anna Syndyka ze Słupa. - Organ prowadzący, a więc gmina, refunduje nam częściowo koszty. Gdyby udało się zakupić samochód dla szkoły, bardzo chętnie będziemy z niego korzystać. Nasza córka, Ada porusza się przy pomocy wózka elektrycznego. Jednak nie mamy możliwości, aby na co dzień naszym samochodem osobowym przewieść ten wózek do szkoły.

W naszym systemie oświatowym każdy uczeń – posługując się biurokratyczną terminologią – jest odpowiednio zdefiniowany. Również uczeń niepełnosprawny, z czym wiążą się odpowiednie pieniądze na jego kształcenie. Uczniów tych nie ma wielu, tak też subwencja na zbilansowanie specjalnego kształcenia jest w sumie niska, jednak w każdej szkole na terenie gminy zatrudniony jest pedagog i psycholog.

- PFRON od dwóch lat prowadzi pilotażowy program, do którego rodzice dzieci niepełnosprawnych składają wnioski do gminy o pomoc w zdobyciu wykształcenia przez osoby niepełnosprawne zamieszkujące tereny miejsko wiejskie – mówi Krzysztof Peryga, dyrektor Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Środzie Śl. – maksymalnie można uzyskać 2000 złotych. Za to można zakupić wyposażenie służące do nauki, dofinansowanie kosztów związanych z dostępnością do Internetu, kursów doszkalających. Gmina jest podmiotem realizującym i to ona podpisuje z PFRON-em umowę. Rodzice rozliczają się przedstawiając nam faktury. Na koniec dodam, że zamiarem naszym jest wybudowanie w szkole windy oraz zakup samochodu do dowożenia dzieci.

Patryk Medyński
fot. Wiktor Kalita

(WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII - KLIKNIJ)

Share

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Najnowsze komentarze

  • kris
    skoro nie pomagaja prosby,i tragiczne wypadki jedynym wyjsciem zwrocenia uwagi na problem jest-bojkot.Zab ...

    Czytaj więcej...

     
  • Draco
    Najsłuszniejszy m rozwiązaniem było by przesunięcie ekranów za rów, ponieważ w tym momencie nic tam nie ...

    Czytaj więcej...

     
  • Wojewoda
    CD... A to jest nagminne że rowerzyści i kierowcy skuterów, na które nie trzeba mieć żadnego prawa ...

    Czytaj więcej...

     
  • Wojewoda
    Fakt faktem, że widoczność na tym skrzyżowaniu przy wyjeździe z miasta jest bardzo słaba, szczególnie ...

    Czytaj więcej...

     
  • mobilek
    Daf-ik leciał od Wrocławia a nie odwrotnie .

    Czytaj więcej...

Polecane filmy